Direktlänk till inlägg 17 oktober 2007

Framtidens yrkesplaner.

Av David Schaffer - 17 oktober 2007 18:40

Hej!


-"Vad vill du bli när du blir stor?"


Den frågan har nog alla barn och ungdomar hört minst 1000 gånger. Det är inte lätt att svara på den frågan, men när man fick frågan som en liten knatte svarade man oftast "Polis eller Brandman". Jag svarade att jag ville bli "Pensionär". Vilket ljushuvud man var som liten, världen verkade problemfri. Efter ett tag började man på dagis, lekis, första klass. Nu är jag inne på mitt näst sista år på gymnasiet. Jag tar studenten ett år senare än beräknat (2009). För er som inte känner mig personligen så tog jag chansen efter första året i gymnasiet att bli utbytesstudent i Reed Point, Montana mellan åren 2006-2007. Så nu får jag se mina gamla klasskompisar ta studenten i sommar.


Vi hade en yrkesmässa i skolan för ett tag sedan. Där fanns många olika människor från olika yrken;  Polis, Brandförsvar, Försvarsmakten, Veterinär, Apotekare, Fotograf, Advokat osv.


Jag går Barn & Fritids programmet på Vilunda gymnasium i Upplands Väsby. Nu tror du att jag ska bli dagis fröken, man brukar få "Dagis fröken" - stämpeln i pannan direkt när man säger att man går Barn och Fritid.

När jag var på yrkesmässan pratade jag med en av poliserna.

Han berättade hur hans väg till yrket polis hade sätt ut. Jag blev intresserad och undrade vad som behövdes för att bli polis, han gav mig lite förslag och samtidigt sa han att man ska plugga på nu i gymnasiet, för det är då det gäller verkligen. Han gav mig också polisens hemsida, där behörighetskraven står med;  http://www.polisen.se/inter/nodeid=8165&pageversion=1.jsp


Ni som inte har lust att klicka på länken är jag så snäll att jag kopierar en del från länken.

För att bli polis måste du uppfylla följande krav;


 Behörighetskrav
  • Svenskt medborgarskap
  • Lämplig för polisyrket (personliga egenskaper och laglydnad)
  • Fylla lägst 20 år under antagningsåret
  • Körkort för bil (B-behörighet)
  • Normal fysisk förmåga. (Du får inte lida av kroniska sjukdomar eller ha sådana belastnings- eller förslitningsskador som kan komma att försvåra dina möjligheter att fullgöra polisyrket.)



                                      Simkunnighet
Simintyg – gäller obegränsad tid

Simintyget ska visa att du är godkänd på 150 m bröstsim, 25 m ryggsim utan armtag, hämta en docka från 1,5 m djup genom dykning från vattenytan och sedan bogsera dockan 10 m.
Intygas av simlärare, badvakt eller militärt befäl och bifogas ansökan till polisutbildningen.

Som simintyg gäller:

  • Intyget i ansökningshandlingen
  • Dykarcertifikat
  • Simlärarutbildning
  • Guldmagister
  • Intyg från vissa militära utbildningar där simning ingår


                                      Synintyg

Synintyg krävs endast om du har nedsatt syn. Intyget är giltigt i 1 år från utförandedatum.

  • På intyget ska det framgå att synskärpan är minst 0,1 på vardera ögat utan korrektion (fri visus) och minst 0,8 på vardera ögat med korrektion (visus).

     

                                      Färgseende

Intyg krävs endast om du har defekt färgseende


  • Intyget måste vara utfärdat av en ögonläkare

  • Krav att klara minst 11 plattor av 12 på Dvorines test och 12 av 14 på Ishiharas test


                                        HörselIntyg kräv endast vid defekt hörsel. Giltighetstid 1 år. Audiogrammet ska utfärdas av läkare.
  • På frekvenserna 125, 250, 500, 1000 och 2000 får hörselförlusten inte understiga 30 dB

  • På frekvenserna 3000, 4000, 6000 och 8000 får hörselförlusten inte understiga 40 dB

                                        

                                            

Grundläggande behörighet för högskolestudier www.vhs.se

Särskild behörighet:

Som ovanstående meningar säger, måste jag vänta tills jag blir 20 år fyllda. Under tiden börjar jag planera lite lätt om man kanske skulle ta en väktarutbildning, bara för att vidga sina egna kunskaper inom detta yrke.

När jag läser Behörighetskraven till polisen, verkar det som detta kommer utan problem, det enda jag känner som kommer bli lite tufft är att springa 2 km på max 9 minuter och 30 sekunder . Jag har sprungit 2,5 km som bäst på 12 minuter och 8 sekunder fast det var i ett uppför samt nedförsbacke-spår, så det var inte på plan mark som jag sprang på.


Så mitt första mål kommer att vara att komma in på polishögskolan och göra ett bra jobb!

Jag har tänkt också på att man kanske skulle försöka bli en fotograf, men när jag pratade med fotograf - personen, så sa han att det krävs mycket talang och att det skulle bli tufft att tjäna pengar på att vara naturfotograf.

Jag tror jag kommer lägga ner mer energi och ork på att få komma in på polishögskolan. Fotografi kommer jag ha fortfarande som hobby, vid sidan om mitt framtida drömyrke.



 
 
Ingen bild

Crip Moe

19 oktober 2007 22:30

polis stekarn

 
jossän

jossän

25 oktober 2007 16:50

kom igen, om man skaffar blogg får man blogg lite oxå. :D

http://jogy.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av David Schaffer - 12 december 2008 23:50

Jag gör en kort bloggagratis-comeback här. Jag bloggar just nu på den andra bloggen för fullt - davidschaffer.blogg.se och när jag tittade tillbaka på denna blogg så ser jag att de finns folk som läser den! 24 till 25 personer per dag läser fortfaran...

Av David Schaffer - 25 oktober 2008 02:10

www.davidschaffer.blogg.se   - Inom en snar framtid kommer denna blogg tas bort (www.ds.bloggagratis.se alltså) Framtida bloggen ligget på blogg.se somsagt.   /David ...

Av David Schaffer - 23 oktober 2008 09:26

Hjälp mig med mitt val. Rösta i "omröstningen" så jag kan bestämma vilken blogg jag ska använda och vilken jag ska ta bort....

Av David Schaffer - 21 oktober 2008 23:48

Innan höstlovet drar igång spelar mitt basketlag (Sigtuna BBK) en viktig match mot storklubben Solna Vikings, helgen därefter mot Uppsala. Vi möter bägge lagen 2 gånger. Nu har vi verkligen chansen att visa vad vi går för, vi slåss ur underläge i bäg...

Av David Schaffer - 20 oktober 2008 23:45

Här föddes min blogg - här ska den också dö.

Presentation

Omröstning

Vilka blogg ska jag börja använda mest?
 Blogg.se
 Bloggagratis.se

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Oktober 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards