Alla inlägg under februari 2008

Av David Schaffer - 23 februari 2008 16:58

Gud vad skönt, alla uppgifter är renskrivna på datorn och utskriva samt redo att lämnas in. Jösses det var en del man fick skriva och tänka på under dom här 5 praktik veckorna. Jag satt med sista uppgiften från kl 12 idag, blev klar nu klockan 17. Den tog 5 timmar, skönt att det är över nu och man kan gå tillbaka till vanlig skolvecka. Nu har jag äntligen sportlovet fritt, no worries :-D



Av David Schaffer - 23 februari 2008 01:19

Det är första gången jag såg filmen, och jag kan säga att den var sjukt rolig. Lite seg i slutet, men mitten var ju helt klart bäst :)


Av David Schaffer - 22 februari 2008 20:08

Bas/Strilsäkman Antal dagar: 330 Beskrivning av soldatutbildningen
Den grundläggande soldatutbildningen pågår i 1,5 - 3 månader och alla svenska soldater och sjömän får i stort sett samma utbildning. Under den perioden får du de grundläggande kunskaper som du behöver för att fungera som soldat eller sjöman.
Du får bland annat lära dig:
- att uppträda i strid.
- att hantera ditt personliga vapen.
- att skydda dig själv och andra mot till exempel kemiska, biologiska, radioaktiva och nukleära stridsmedel, CBRN-stridsmedel.
- att ta hand om och transportera skadade och sjuka.
- att bevaka och skydda militära anläggningar och lära dig de juridiska reglerna som gäller för skyddsvakter.
- reglerna om folkrätt, som gäller för soldater i krig och fred.



GA924 Flygbassäkerhetssoldat
(Mer detaljerad information från förbandet finner du under www.mil.se)

Som soldat i en flygbassäkerhetsgrupp ingår du i en grupp med cirka 10 soldater. Er huvuduppgift är att skydda er flygbas mot exempelvis markangrepp och sabotage.

För att lösa uppgiften får du och de övriga i gruppen lära er att hantera de eldhandvapen och pansarbrytande vapen som ni är utrustade med.

Ni får dessutom stöd av teknisk spaningsutrustning och hundar.




Civil meritering
Försvarsmakten genomför fortlöpande förbättringar inom de områden där det finns möjlighet att få sin utbildning civilt meriterad. Det är viktigt för såväl den enskilde värnpliktige, som för Försvarsmakten att den utbildning som genomförs och som är användbar civilt, dokumenteras för nyttjande efter genomförd värnpliktsutbildning.

Vid förbanden genomförs förutom schemalagd utbildning även frivillig utbildning på fritiden som den värnpliktige kan nyttja efter sin utbildningstid i Försvarsmakten.
Vilka civilt meriterande utbildningar som erbjuds kan du få information om när du kommer till ditt förband.

Efter genomförd utbildning kommer du att få ett dokument som beskriver ditt resultat samt vilken utbildning du genomfört.

Du får också ett militärt vitsord som anges med tre positioner:

- Vitsord i graderingen J = Ja och N = Nej får Du i:
- För närvarande Lämpad för Internationellt Tjänst.

- Vitsord i graderingen från 1-10 får du i:
- Lämplighet i befattning
- Kunskaper och färdigheter

Av David Schaffer - 22 februari 2008 20:00

Det är nog första gången jag får hjälpa till i köket från början till slutet utan att bli utkastad pga ointreeserad inom ämnet. Ikväll lagas det fläskfilé med klyftpotatis. Jag kan inte vänta att sätta tänderna i det, fyfan vad gott det ska bli :-) Det är kul att laga mat tillsammans med sin familj. Efter middagen ska jag väl titta på någon av filmerna jag laddade ner, jag har inte kollat på Borat ännu :-O Det blir helt klart en bra filmkväll ikväll, och en bra start på helgen, som sedan övergår till ett skönt och välbehövligt sportlov.


På sportlovet har jag planerat att träffa bl.a Elin, köra dubbellektioner på körskolan, samt åka in till Aquaria-Stockholm med Yoe på fotoäventyr! :-D



Av David Schaffer - 21 februari 2008 21:06

Jag har velat skriva om min sista dag på praktiken så länge i min blogg, nu efter 5 veckor får jag äntligen chansen... men känslorna över att skriva på ett lyckligt sätt ett hej då inlägg är inte så lyckligt. Tack vare dig Monica och barnens sätt att vara barn på fick mig att tänka om och tänka i olika banor.

Jag har lärt mig en del faktiskt på att vara på en förskola, jag var nog lite skeptiskt mot att just praktisera på en förskola. Konstigt nog kan ett andra handsval bli bättre än ett första handsval (som jag aldrig någon kontakt med) haha.  Visst kommer jag sakna praktiken, men skönt med lite omväxling åt andra sidan. Efter sportlovet är man tillbaka i "underbara" Vilunda Gymnasium, det kommer bli så grymt roligt att träffa klassen igen, jag har saknat er!  :-)



Av David Schaffer - 21 februari 2008 17:53

Dåså, då var det fastställt. Lumpen 2009, nere på F17 i Ronneby i 327 dagar som Bas/Strilsäk.man undrar hur livet kommer se ut där nere, hoppas allt ordnar sig, som det brukar göra :-)


Jag har en känsla att resandet fram och tillbaka till Stockholm kommer ta död på mig, men som tur har jag min kära iPod.


Ni som ska mot samma mål som jag, lämna en kommentar ;-)

Av David Schaffer - 20 februari 2008 22:21

Äntligen efter 1,5 vecka får jag återgå till praktiken, där jag har 3 uppgifter kvar som väntar.  >_<

Ska fixa dom imorgon och på fredag, om jag inte hinner jobbar jag med dem ett tag på måndagen. Sportlovet ska inte få störas p.g.a skolarbete, allt ska vara klart tills dess. Vad ska man hitta på då under sportlovet då? - Jag får inte träna innan den 29/2, alltså på fredag den veckan. Trååkigt! 

Aja, sportlovet löser sig alltid, det gör det med alla lov.


Idag var det sista dagen jag behövde vara hemma eftersom jag har haft streptokocker. Nu har jag penicillin så imorgon sa docktorn att jag skulle vara smittfri, perfekt! Ska bli skönt och komma in i gamla "gängor" igen :-)


Till er som kommenterar min blogg, skriv något vettigt än bara att hacka ner och gnälla, för det är det värsta jag vet. Jag kommer aldrig godkänna en kommentar som är dålig, så om ni inte har något vettigt att säga kan ni lika väl hålla käften och klicka på det lilla röda krysset (X) högst upp till höger. Tack! :-)

Av David Schaffer - 20 februari 2008 11:08

Då var min blogg på "blogg.se" avregistrerad och borta =)

Back to the good ol' times on bloggagratis.se :) 

Presentation

Omröstning

Vilka blogg ska jag börja använda mest?
 Blogg.se
 Bloggagratis.se

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5
6
7 8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18
19 20 21 22 23 24
25
26
27 28 29
<<< Februari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards